Underlätta matvardagen

Är du en av dem som tycker att matlagning är en stressfaktor? Eller tycker du bara rent av att det är tråkigt att fixa måltiderna hemma?

Då kanske du finner dessa tips användbara och att dem underlättar planeringen för matinköp och tillagning.

Att planera dina inköp och måltider kan vara ett bra sätt att slippa impulsköpa matvaror när du är hungrig och på väg hem från jobbet.

Det är inte alla som har fantasin för att slänga ihop en hel måltid av råvarorna man redan har hemma i kylen och frysen.
Dessutom handlar vi ofta för mycket och för oplanerat, då hamnar en hel del i soporna.

Börja med att planera dina måltider för veckan som kommer. Välj en dag i veckan när du kan sätta dig ner och planera vad som ska ätas till lunch (om du tar med dig mat hemifrån) och middag, för dig och din familj.
Om du inte är kräsen och kan tänka dig äta gårdagens överblivna mat så sparar du dig själv både tid och pengar. Komplettera matreseter med sallad, grönsaker, potatis, ris, bulgur, nudlar osv om resterna inte räcker till en hel måltid.

Försök att utgå lite från sådant du redan har hemma. Gå gärna in och kolla på tipsen för bra-att-ha-hemma varor på I kylen, frysen & skafferiet.

En veckomatsedel kan t ex se ut så här:

måndag

lunch – söndagsmiddagens rester

middag – pasta med lax och grönsaker

tisdag

lunch – svampsoppa, bröd

middag – ugnsstekt kyckling, potatis, sallad

onsdag

lunch – gårdagens middag

middag – räkor i wok, nudlar

torsdag

lunch – köttfärspaj

middag – sallad med kyckling och bulgur

osv.

Därefter skriver du en lista på dem matvaror du behöver köpa till menyn du skrivit.

Gör storkok och frys in

Välj en dag i veckan då du ägnar ett antal timmar i köket för att laga storkok.

Väldigt bra att plocka fram när man inte känner för att laga mat eller inte har tiden till det. Att alltid ha färdiglagad hemma mat i frysen är väldigt underlättande.

Det kan vara t ex:

Gryta – frys in i portioner, komplettera sedan med potatis/ris/bulgur/nudlar till innan du ska äta en portion.

Soppa – frys in i portionslådor

Gratäng – dela i portioner och frys in

Paj – skär i lagom stora portioner, lägg i fryspåsar och frys in

Köttfärslimpa – skär upp och frys in portionsvis, komplettera med t ex potatis

Pannbiffar – frys in 2-3 st per portion

This entry was posted in Tips i köket. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>