Underlätta din matvardag

Är du en av dem som tycker att matlagning är en stressfaktor? Eller tycker du kanske att det är tråkigt att ibland stå för matlagningen hemma?

Då kanske du finner dessa tips användbara och att dem underlättar planeringen för matinköp och tillagning.


Att planera dina inköp och måltider kan vara ett bra sätt att slippa impulsköpa matvaror när du är hungrig och på väg hem från jobbet.

Det är inte alla som har fantasin för att slänga ihop en hel måltid av råvarorna man redan har hemma i kylen och frysen.

Dessutom handlar vi ofta för mycket och för oplanerat, då hamnar en hel del i soporna.


Börja med att planera dina måltider för veckan som kommer. Välj en dag i veckan när du kan sätta dig ner och planera vad som ska ätas till lunch (om du tar med dig mat hemifrån) och middag, för dig och din familj.

Om du inte är kräsen och kan tänka dig äta gårdagens överblivna mat så sparar du dig själv både tid och pengar. Komplettera matrester med exempelvis sallad, potatis, ris, bulgur eller nudlar om resterna inte räcker till en hel måltid.

Försök att utgå från sådant du redan har hemma.


En veckomatsedel kan t ex se ut så här:

måndag

lunch – söndagsmiddagens rester

middag –pasta med lax och grönsaker

tisdag

lunch - svampsoppa, bröd

middag – ugnsstekt kyckling, potatis, sallad

onsdag

lunch – gårdagens middag

middag – räkor i wok, nudlar

torsdag

lunch – köttfärspaj

middag – sallad med kyckling och bulgur

osv.


Därefter skriver du en lista på dem matvaror du behöver köpa till menyn du skrivit.

This entry was posted in Tips i köket. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>