Stärk immunförsvaret i höst

Stärk ditt immunförsvar under höst- och vintermånaderna. Foodelicious.se tipsar om vitaminerna som ger dig bättre immunförsvar och håller dig friskare under förkylningstiderna.


C-vitamin

C-vitamin är antioxiderande vilket innebär att det motverkar förkylning och infektioner, verkar antiinflammatoriskt, skyddar cellerna och hjälper kroppen med upptaget av andra näringsämnen. Ett vitamin vi behöver få i oss varje dag.
C-vitamin motverkar också träningsvärk vid fysisk aktivitet och är en bra fettförbrännare som hjälper ombilda kroppsfett till energi.

De flesta känner till att citrusfrukter som apelsin, citron och grapefrukt innehåller C-vitamin. Men en hög dos finns även i nypon, chili och svarta vinbär.  Vitaminen finns även i paprika, kiwi, jordgubbar, hallon, persilja, brysselkål, broccoli, spenat, grönkål, vitlök, tomat, lök och rädisa.

D-vitamin

D-vitamin är väldigt viktigt för ditt immunförsvar. Att ha brist på D-vitamin under vinterhalvåret är ganska vanligt i Sverige. Kroppen kan själv tillverka vitaminen när huden utsätts för solljus men genom mat kan det vara svårt att få i sig tillräckligt.
Det bästa sättet att få sig D-vitamin är att vara utomhus minst 30 minuter varje dag i solen och ät tillskott, speciellt under hösten och vintern.

Vill du försökta få i dig så mycket D-vitamin som möjligt genom mat ska du äta fet fisk som ål, makrill, lax finfisk, sill och sardiner. Ägg och mjölkprodukter är en annan bra källa till D-vitamin.

E-vitamin

Ett fettlösligt vitamin som skyddar cellerna mot fria radikaler och hjälper kroppen med läkningsprocessen. Innehåller flera olika antioxidanter och förbättrar syreförsörjningen hos muskler.

E-vitamin finns i livsmedel som vegetabiliska oljor, fet fisk, nötter, frön, vetegroddar, bönor, grönkål, spenat, avokado, mango, persika, katrinplommon, tranbär, sojabönor och ägg och smör.

A-vitamin

Stärker immunförsvaret och skelettet, är bra för huden och slemhinnorna.
A-vitamin finner du i feta mjölkprodukter, fet fisk. lever, skaldjur, ägg, morötter, grönkål, nypon, persilja, mango och papaya.

B6- och B12-vitamin

Dessa vitaminer är vattenlösliga och stärker nervsystemet, motverkar trötthet och koncentrationsproblem och är viktiga för immunförsvaret samt ämnesomsättningen.

Du får i dig dessa B6- och B12-vitaminer genom att äta kött, kyckling, fisk, skaldjur, ägg, lever, frukt och grönsaker, potatis och mejeriprodukter.

This entry was posted in Matkunskap. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>