Stärk immunförsvaret i höst

Stärk ditt immunförsvar under höst- och vintermånaderna. Foodelicious.se tipsar om vitaminerna som ger dig bättre immunförsvar och håller dig friskare under förkylningstiderna.


C-vitamin

C-vitamin är antioxiderande vilket innebär att det motverkar förkylning och infektioner, verkar antiinflammatoriskt, skyddar cellerna och hjälper kroppen med upptaget av andra näringsämnen. Ett vitamin vi behöver få i oss varje dag.
C-vitamin motverkar också träningsvärk vid fysisk aktivitet och är en bra fettförbrännare som hjälper ombilda kroppsfett till energi.

De flesta känner till att citrusfrukter som apelsin, citron och grapefrukt innehåller C-vitamin. Men en hög dos finns även i nypon, chili och svarta vinbär.  Vitaminen finns även i paprika, kiwi, jordgubbar, hallon, persilja, brysselkål, broccoli, spenat, grönkål, vitlök, tomat, lök och rädisa.

D-vitamin

D-vitamin är väldigt viktigt för ditt immunförsvar. Att ha brist på D-vitamin under vinterhalvåret är ganska vanligt i Sverige. Kroppen kan själv tillverka vitaminen när huden utsätts för solljus men genom mat kan det vara svårt att få i sig tillräckligt.
Det bästa sättet att få sig D-vitamin är att vara utomhus minst 30 minuter varje dag i solen och ät tillskott, speciellt under hösten och vintern.

Vill du försökta få i dig så mycket D-vitamin som möjligt genom mat ska du äta fet fisk som ål, makrill, lax finfisk, sill och sardiner. Ägg och mjölkprodukter är en annan bra källa till D-vitamin.

E-vitamin

Ett fettlösligt vitamin som skyddar cellerna mot fria radikaler och hjälper kroppen med läkningsprocessen. Innehåller flera olika antioxidanter och förbättrar syreförsörjningen hos muskler.

E-vitamin finns i livsmedel som vegetabiliska oljor, fet fisk, nötter, frön, vetegroddar, bönor, grönkål, spenat, avokado, mango, persika, katrinplommon, tranbär, sojabönor och ägg och smör.

A-vitamin

Stärker immunförsvaret och skelettet, är bra för huden och slemhinnorna.
A-vitamin finner du i feta mjölkprodukter, fet fisk. lever, skaldjur, ägg, morötter, grönkål, nypon, persilja, mango och papaya.

B6- och B12-vitamin

Dessa vitaminer är vattenlösliga och stärker nervsystemet, motverkar trötthet och koncentrationsproblem och är viktiga för immunförsvaret samt ämnesomsättningen.

Du får i dig dessa B6- och B12-vitaminer genom att äta kött, kyckling, fisk, skaldjur, ägg, lever, frukt och grönsaker, potatis och mejeriprodukter.

This entry was posted in Matkunskap. Bookmark the permalink.

One Response to Stärk immunförsvaret i höst

  1. Great goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just too magnificent. I actually like what you’ve acquired here, certainly like what you’re saying and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it sensible. I can not wait to read far more from you. This is really a tremendous web site.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>