Näringsinnehåll

Naturen har ett oändligt förråd av näring som din kropp är beroende av och livnär sig på.
Naturliga livsmedel har många olika hälsofördelar och innehåller mängder av viktiga näringsämnen som kan motverka sjukdomar, skydda mot virus och infektioner, främja matsmältningen och mycket mer.

Grönsaker

Alfalfagroddar

Rika på: Kalcium, magnesium, järn, zink, vitamin A,B,C,E,K.
Nyttiga egenskaper: Anses motverka artrit och astma. Är urindrivande.

Aubergine

Rik på: Kalcium, folsyra och fosfor
Nyttiga egenskaper: Renar och tunnar ut blodet och skyddar artärerna

Blomkål

Rik på: Kalcium, magnesium, folsyra och vitamn C
Nyttiga egenskaper: Renar blodet, sänker blodtrycket, motverkar förstoppning och är bra för njurarnas och blåsans funktioner.

Broccoli

Rik på: Folsyra, zink och vitamin B1
Nyttiga egenskaper: Antioxidanter, skyddar mot bakterier och virus, renar tarmar och lever

Chilipeppar

Rik på: Kalium och vitamin A,C
Nyttiga egenskaper: Smärtlindrande, höjer matsmältningen tillfälligt, lindrar nästäppa, stimulerar blodcirkulationen, minskar risken för blodpropp och är antiinflammatorisk

Fänkål

Rik på: Kalsium, magnesium, natrium, folsyra, kalium och vitamin C
Nyttiga egenskaper: Lindrar kramper, renar systemet och hjälper till att bryta ner fett

Haricots verts

Rika på: Kalium, folsyra, järn och zink
Nyttiga egenskaper: Minskar risken för hjärtsjukdom och stabiliserar blodsockernivån, är en god källa till vitaminer, miniraler och fytoämnen

Gurka

Rik på: Kalium och betakaroten
Nyttiga egenskaper: Antagligen det bästa vätskedrivande medel som finns, blodtryckssänkande, laxerande, bra för hårväxten och stödjer njurarnas funktion

Ingefära

Rik på: Kalcium, magnesium och kalium
Nyttiga egenskaper: Motverkar kramper, lindrar illamående och menstrationssmärtor, dämpar matsmältningsbesvär och gasbildningar, minskar risken för blodpropp och stimulerar blodcirkulationen.

Lök

Rik på: Quercetin, folsyra, kalsium, kalium och magnesium
Nyttiga egenskaper: Miskar risken för hjärtsjukdom och stroke, inflammationshämmande och lindrar luftrörsbesvär

Majs

Rik på: Järn, kalsium, zink och vitamin B3
Nyttiga egenskaper: Bra fiberkälla

Morot

Rik på: Betakaroten, kalsium, kalium och magnesium
Nyttiga egenskaper: Avgiftar, bra för levern, matsmältningen och mot halsbränna, skyddar mot bakterier och virus

Potatis

Rik på: Vitamin B, C, kalium, järn och folsyra
Nyttiga egenskaper: Antioxidant, renande och är en bra källa till snabb energi

Purjolök

Rik på: Folsyra och kalium
Nyttiga egenskaper: Reglerar blodtrycket och stimulerar njurarnas funktion och vätskebalans

Rödbeta

Rik på: Kalcuim, magnesium, järn, folsyra och vitanmin C
Nyttiga egenskaper: Renar tarmsystemet, stärker blodet och avgiftar levern

Selleri

Rik på: Folsyra, vitamin B3 och natrium
Nyttiga egenskaper: Lågt kalloriinnehåll, sänker blodtrycket, är antiinflamatorisk, motverkar vätskesvullnad och är bra för personer med urinvägsinfektion

Sparris

Rik på: Kalium, folsyra, betakaroten och vitamin C, K
Nyttiga egenskaper: Milt laxerande, stimulerar njurarna och är antibakteriell

Spenat

Rik på: Kalium, folsyra, järn och vitamin B, C
Nyttiga egenskaper: Förebygger och lindrar anemi, kan skydda mot försämrad syn och hjärtsjukdom, skyddar mot benskörhet och renar kroppen

Svamp

Rik på: Zink, kalcium, järn, magnesium, folsyra och vitamin B
Nyttiga egenskaper: Sänker kolestorolhalten och stärker immunförsvaret

Sötpotatis

Rik på: Folsyra, kalcium, magnesium och vitamin E, C
Nyttiga egenskaper: Bra för hjärtat, har låg fetthalt, kan hjälpa till att reglera blodtrycket, anflammationsdämpande och antioxidant

Vattenkrasse

Rik på: Kalcium, magnesium, fosfor och vitamin C
Nyttiga egenskaper: Motverkar anemi, urindrivande, renar blodet och stimulerar sköldkörtelns funktioner

Vitkål

Rik på: Kalcium, magnesium, betakaroten, folsyra och vitamin C, E, K
Nyttiga egenskaper: Renar och avgiftar tjocktarmen, stärker immunförsvaret, lindrar magsår och dödar bakterier och virus

Vitlök

Rik på: Kalcium, kalium och vitamin C
Nyttiga egenskaper: Antibakteriell, bekämpar virus, sänker kolestorolhalten, är blodförtunnande och stärker immunförsvaret

Frukt & Bär

Ananas

Rik på: Vitamin C, kalium och betakaroten.
Nyttiga egenskaper: Innehåller bromelain som visat sig effektiv vid behandlig av tillstånd som kan leda till blodpropp. Underlättar matsmältningen.

Apelsin

Rik på: Vitamin C, kalsium, folsyra, kalium och betakaroten.
Nyttiga egenskaper: Motverkar förkylning, sänker kolestorolhalterna, innehåller flavonoider som minskar risken för vissa cancerformer.

Citron och lime

Rik på: Vitamin C, kalium, kalsium och fruktos
Nyttiga egenskaper: Vätskedrivande, hjälper till att sänka kolestorolnivån, motverkat cancer på grund av fytoämnen och motverkar förkylning, influensa och hosta tackvare sina naturliga antibiotiska egenskaper.

Grapefrukt

Rik på: Kalcium, magnesium, kalium och vitamin C
Nyttiga egenskaper: Rekomenderas som skydd mot cancer i mage och tjocktarm, skyddar ögonen mot starr, förbättrar blodcirkulationen, underlättar matsmälltningen och bidrar till återhämntning vid baksmälla.

Hallon

Rik på: Magnesium, kalium och vitamin C
Nyttiga egenskaper: Stabiliserar menstruationcykeln, effektiv vid virus och stimulerar viktnedgång

Jordgubbar

Rik på: Kalium, magnesium, folsyra, fosfor, betakaroten och vitamin A, C, K
Nyttiga egenskaper: Höjer antioxidantnivån i kroppen, innehåller ellagsyra som trors hämma tillväxten hos tumörer och bekämpar virus och bakterier

Mango

Rik på: Kostfibrer, itamin B, C och betakaroten
Nyttiga egenskaper: Stödjer njurfunktionen, kontrollerar blodtrycket, bra vid blodbrist, renar blodet, stärker immunförsvaret, bekämpar infektioner och är bra för matsmältningen

Melon

Rik på: Kalsium, kalium, vitamin C, fosfor och magnesium
Nyttiga egenskaper: Minskar risken för hjärtsjukdomar och renar och återfuktar på grund av högt vatteninnehåll

Oliver

Rik på: Kalcium, järn, betakaroten och fett
Nyttiga egenskaper: Skyddar mot artrit, ökar gallproduktionen och stimulerar matsmältningen

Papaya

Rik på: Vitamin C, kalium och antioxidanter
Nyttiga egenskaper: Hjälper att spjälka protein, bra för matsmältningen, dämpar inre inflamationer, hjälper mot papasiter, renar kroppen från gifter och skyddar mot cancer

Plommon

Rik på: Järn, kalcium och vitamin C
Nyttiga egenskaper: Försvarar kroppen mot fria radikaler, laxerande, bra fiberkälla, sänker kolesterolhalten och är välgörande för blodet och nerver

Päron

Rik på: Vitamin C, betakaroten och kalcium
Nyttiga egenskaper: Bra för diabetiker och för viktkontroll

Tomater

Rik på: Kalcium, magnesium, fosfor, betakaroten, folsyra och vitamin C
Nyttiga egenskaper: Minskar risken för prostata- och bröstcancer på grund av hög halt antioxidanten lykopen, skyddar leder, muskler och hjärnceller och är antiinflammatoriska

Tranbär

Rika på: Vitamin C, kalcium, karoten och kostfibrer
Nyttiga egenskaper: Bra mot urinvägsinfektioner eftersom de gör att kolibakterier inte fäster vid urinvägarnas slemhinnor, antiinflammatoriska då de bekämpar svamp och virus och dödar bakterier

Äpple

Rik på: Kalcium, vitamin B5 och vitamin C, folsyra, betakaroten, pektin, kalium, magnesium och fosfor
Nyttiga egenskaper: Renande, bra för matsmältningen, antioxidant, hög fiberhalt, inflammationsdämpande, sänker kolestorolhalten, motverkar förstoppning och diarré, stärker immunförsvaret och är bra vid ledbesvär

Kryddor

Gurkmeja

Rik på: Kalium och järn
Nyttiga egenskaper: Stimulerar matsmältningen och lindrar illamående

Kanel

Rik på: Kalcium, järn och kalium
Nyttiga egenskaper: Lindrar illamående och stimulerar matsmältningen
(bör inte överkonsumeras på grund av ämnet kumarin som i stora mängder kan ge leverskador)

Pepparrot

Rik på: Vitamin C och kalium
Nyttiga egenskaper: Ökar blodflödet, bra för matsmältningen, reglerar blodtrycket, lindrar symptomen vid influensa, halsont och bronkit

Svartpeppar

Rik på: Kalcium, magnesium, kalium, mangan och fosfor
Nyttiga egenskaper: Antioxidant, antibakteriell och stimulerar matsmältningen

Nötter och frön

Cashewnötter

Rika på: Järn, magnesium, fosfor, zink, och selen
Nyttiga egenskaper: Viktiga för produktionen av röda blodkoppar och enzymaktiviteten, påverkar energiflödet positivt, bra för matsmältningen, ämnesomsättningen och tillväxten av benmassa, har låg fetthalt

Jordnötter

Rika på: Kalcium och folsyra
Nyttiga egenskaper: Minskar hjärtsjukdomar och kan sänka kolestorolnivån

Kastanj

Rik på: Vitamin B, C
Nyttiga egenskaper: Hög halt kolhydrater, låg fetthalt, kolestorolfri. Bra för personer med hjärtproblem

Kokosnöt

Rik på: Magnesium, kalcium, fosfor, zink, folsyra och vitamin C
Nyttiga egenskaper: Reglerar sköldkörtelfunktionen

Linfrön och linfröolja

Rik på: Omega3- och omega 6-fettsyror, kalcium, kalium, järn, magnesium och vitamin B3, E
Nyttiga egenskaper: Kan lindra besvär vid menopaus, förebygger föstoppning och hjälper matsmältningen

Mandel

Rik på: Kalsium, magnesium, zink, fosfor, folsyra, kalium och vitamin B3, B12, E
Nyttiga egenskaper: Minskar risken för hjärtsjukdom och sänker kolesterolhalten i blodet

Pumpafrön

Rik på: Omega 3-fettsyror, zink, kalium, kalcium och järn
Nyttiga egenskaper: Stärker immunförsvaret och prostatakörtelns funktion och håller kolesterolhalten nere

Solrosfrön

Rika på: Vitamin A, B, D, E, K, kalcium, fosfor, zink, kalium, mangan, magnesium och omega 3- och omega 6-fettsyror
Nyttiga egenskaper: Hög halt vitamin E vilket minskar risk för hjärtsjukdom, skyddar mor grå starr

This entry was posted in Näringsinnehåll. Bookmark the permalink.

6 Responses to Näringsinnehåll

  1. Pingback: Ingefärs te | foodelicious.se

  2. Elin Talback says:

    Vilken bra hemsida!
    Är mycket intresserad av kostlära och hur olika sorters mat påverkar oss och detta nästan lexikon liknande hemsida hjälper verkligen! Är det okej om jag använder delar av informationen på min tränings/hälso blogg? Länkar självklart.

    Med vänlig hälsning, Elin Talback
    http://www.deff.blogg.se

    • foodelicious says:

      Tack! Vad roligt att du gillar Foodelicious :-)
      Det går bra att du delar denna info på din blogg så länge du länkar hit, precis som du skriver.
      Hoppas du även hittar några goda recept här :-)

  3. Mattias says:

    Hej,

    Intressant men ibland blir det lite mycket ovetenskapligt snack. Liksom vad menar ni med att det renar blodet? Vad renar det bort ur blodet? Om inte njurar och levern skötte om reningen av blodet skulle man dö inom kort tid, så kroppen klarar reningen bra själv. Och samma gäller angående att det skulle avgifta tarmarna… Vilket sorts gift avlägsnar det och vad är effekten av denna avgiftning?

    Sträva efter att hålla er till någon sorts evidensbaserad rapportering eller försök åtminstone att hålla tillbaka lite med alltför grundlösa påståenden.

  4. Jennfer says:

    lykopen är det innehållet på tomaten med?

  5. Bannanen says:

    Banan då?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>