Koka ägg

Ägg är en klassisk ingrediens i frukosten och ett bra mellanmål. Det är en bra proteinkälla och är mättande. Hönsägg är fulla av näringsämnen och vitamin A, D, E, folsyra, B6-vitamin, B12-vitamin, kolin, järn, kalcium, forsfor och kalium.





Gör så här:

Alt. 1 – Lägg äggen i kallt vatten i en kastrull. Vattnet ska precis täcka äggen. Låt koka upp utan lock. Sjud äggen ca 2 min för löskokt ägg, ca 5 min för mjukkokt och ca 8 min för hårdkokt ägg. Spola äggen i kallt vatten någon min innan de serveras.


Alt. 2 – Lägg äggen försiktigt med hjälp av en sked i kokande vatten i en kastrull. Vattnet ska precis täcka äggen. Sjud äggen ca 3 min för löskokt ägg, ca 6 min för mjukkokt och ca 10 min för hårdkokt ägg. Spola äggen i kallt vatten någon min innan dem serveras.

This entry was posted in Tips i köket. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>