10 tips till stressiga familjer i vardagen


  1. Planera din matvecka. Utgå från arbetsschema, aktiviteter och annat som är inplanerat för den kommande veckan och pass på att skriva ner matplanerna också.

  2. Gör en soppa eller en paj på det du har i kylen. Plocka fram grönsaker och rotfrukter och släng ihop en näringsrik soppa eller mustig paj.

  3. Överblivet kött som, kotlett, karré, kyckling eller annan typ kan skäras i småbitar och frysas in. Sedan tar du fram det tillsammans med en påse wokgrönsaker och fixar en god wokad maträtt snabbt och enkelt.

  4. Köttfärs i frysen gör det enkelt för dig få ihop snabblagade maträtter som köttfärssås till pastan, pannfiffar, grytor, soppor, frikadeller mm.

  5. Långtidskoka grytor medans du gör annat, som städar, degar i soffan eller leker med barnen. Fördela sedan grytan i portionspåsar och frys in. Väldigt praktiskt och gott!

  6. Få in lite lyx i vardagen och grilla mitt i veckan. Det kan vara något så enkelt som korv.

  7. Lite festligt mitt-i-veckan tips är att baka muffins eller rulltårta. Det är både enkelt och gott!

  8. Kokta ägg (oskalade) håller ca 5 dagar i kylskåpet. Praktiskt att ta sedan skiva och lägg på ett knäckebröd för ett bra mellanmål till dig själv eller barnen.

  9. Kokt potatis är perfekt att ha i kylskåpet och underlättar att slänga ihop en snabb middag. Den har en hållbarhet på ca 4-5 dagar, ju kallare kyl ju längre hållbarhet.

  10. Quinoa, bulgur, couscous och matvete är alla superbra att ha i skafferiet. Alla går snabbt att tillaga och kan varieras i mänger olika maträtter, tillsalladen, istället för pasta/ris/potatis eller i grytan.
This entry was posted in Tips i köket. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>